woensdag 18 februari 2009

Gordijnen

Midden december zijn wij terug verhuisd van Maisons-Laffitte (een voorstadje ten westen van Parijs) naar ons huis in Duitsland. Na iets van 5 jaar in het buitenland, zijn we weer terug op het honk, maar aangezien de kinderen intussen op zichzelf wonen hebben wij het huis nu voor ons tweetjes. 

Vandaag ben ik begonnen aan de zoom van de gordijnen voor onze kledingkasten. In het verleden hebben we allerlei kasten gehad: met gewone deuren, met schuifdeuren, geen deuren want het was een kleedkamer, een hele wand met rekken en een gordijn op een rail aan het plafond ervoor. Kijk, die kleedkamer was het prettigst, maar daar hebben we nu geen kamer meer voor en dus heb ik weer besloten om gordijnen te nemen. Het zijn 2 meter hoge Pax-kasten van Ikea en de gordijnen komen ook daar vandaan. 

Ik dacht vandaag "even" met de overlocker en een zoompje de 8 gordijnen te gaan doen. Toen las is op het label  krimpt 4%. Reken even mee: dat is op een lengte van 2.45 m toch gauw bijna 10 cm! Dat betekent, dat na de eerste was mijn mooie donkerblauwe gordijnwand in de slaapkamer op hoog water hangt. En dus ben ik nu bezig met twee aan twee de gordijnen te wassen, één voor één tot strijkdroog drogen in de droger met aansluitend heet strijken, zodat ze weer netjes glad zijn en in ieder geval voorgekrompen. Best veel werk.

Ik houd jullie op de hoogte