dinsdag 24 februari 2009

Redwork, aka stitcherie

Als je een leuke quilt gemaakt van stitcheries wilt zien, moet je eens bij haar en ook hier kijken. Ook zij heeft een leuke gemaakt.

Er zijn allerlei namen in omloop (redwork, bluework, blackwork, stitchery, waarschijnlijk nog meer) voor wat volgens mij gewoon borduurwerk is, maar voor ons quilters erg aantrekkelijk, omdat je de borduursels gewoon in een quilt kunt verwerken. Ik persoonlijk zou echt niet weten wat ik met al die lapjes met een motiefje in steel- of stiksteek zou moeten doen. Ik houd helemaal niet van spulletjes in huis met een borduurseltje erop. Gebruik nooit kleedjes op tafel, enz. Maar ik vind dit soort werk wel erg leuk om te doen en dus ben ik met mijn blauwe redwork bezig en dat wordt gewoon een quilt, al dan niet groter dan de bedoeling was.
Toen ik met mijn borduurseltjes begon heb ik, onervaren als ik was, gekozen voor het deense bloemengaren. Nu ik een paar blokjes verder ben weet ik al, dat ik dat garen een eventuele volgende keer niet meer voor dit werk ga nemen. Het werkt erg fijn, maar je kunt alleen maar met 1 draadje werken voor redwork en dat is soms al aan de dikke kant. Als je DMC splijtgaren neemt, kun je met 2 of 1 draadje werken en daardoor iets van diepte krijgen. Ik doe dat door te wisselen van steelsteek en stiksteek.

De houten lamellen in de badkamer hangen. Met de juiste pluggen erbij was het uiteindelijk een peuleschil. De sierlijst is aan de ene kant alweer los. We hadden er al een hard hoofd in of die plakkertjes die erbij geleverd zaten wel zouden blijven zitten. Nieuwe plakkertjes dus, maar dan nu van een goed merk: Scotch.

Vandaag kreeg ik een telefoontje, dat één van de twee timmermannen die de schutting gaan bouwen toch nog niet bij ons kan beginnen, dus is het hele projekt een week of wat naar voren geschoven. Ik durf nu bijna mijn buurman niet onder ogen te komen: die heeft gisteren nog de struiken gekapt, omdat ik had gezegd dat midden deze week bij ons het werk ging beginnen. Nou ja, ik kan er niets aan veranderen.

1 opmerking:

Siriwitch zei

Huhuuuuu, Marie-Thérèse,
hier kommt das Blogger-Neuchen Elchtier zum spionieren und liest, daß Du nicht weißt, was anfangen mit diesen Redwork lapjes etc. :-))))))))
Ob das Eichhörnchen dann doch auf Gögas Morgenmantel schaukelt? Hihihihihihi
Liebe Grüße
Iris Elchtier