maandag 16 maart 2009

Quiltweekend, deel 1

Voor mij begon de internet-en-patchwork-ervaring in december 2001. Ik was lid van het Duitse Patchworkgilde en vond een artikel in een extra uitgave hun Mitgliederzeitschrift over de toen nog Sternenquilter. Ik was met mijn patchwork hobby nogal een éénling in mijn familie en vriendengroep en had behoorlijk behoefte aan gelijkgestemden op dat gebied. Nadat ik lid was geworden van Yahoo en daardoor toegang kreeg tot Yahoogroups en de engelse, ging de wereld van patchwork voor me open. Ik kreeg de beschikking over een onnoemlijk grote hoeveelheid informatie, maar ook heel veel erg leuke contacten met quilters. Afstand speelt geen rol en voor mij was dat ideaal, want ik kon hier in Duitsland ook lid worden van een Nederlandstalige groep. Intussen ben ik lid van vele groepen, Nederlands-, engels- en Duitstalig.

En toen ik de enthousiaste verhalen las, eerst over de voorbereidingen voor een gezamenlijk weekend en later de verhalen en foto's toen ze weer thuis kwamen, nam ik me voor de volgende keer ook van de partij te zullen zijn. En dat was dus 5 jaar geleden voor de Nederlandstalige groepen en sindsdien ben ik verkocht voor de gezellige dagen en weekendjes van zowel de Nederlanders (inclusief Vlamingen) als de Duitsers.

Quiltretreat
Afgelopen vrijdag tot zondag was het jaarlijkse quiltweekeind van mijn nederlandse Yahoogroep(en) in de Stayokay in Elst. Ik heb eens even gezocht in de ledenlijsten van mijn groepen en zo te zien was ik in 2004 voor de eerste keer mee, dus dit jaar was voor mij de 6e keer. Mijn familie weet sindsdien, dat deze quiltweekends, maar ook wel -dagen en zelfs -middagen door mij lang van de voren in de gezamenlijke agenda worden uitgeblokt. Het is gewoon zo leuk en ik kijk er reikhalzend naar uit. Vooral de ongedwongen atmosfeer onder quilters waardeer ik zeer. Ik ken door mijn gereis door Europa de laatste jaren quilters in vele landen en het is overal hetzelfde: ze cultiveren openheid, mededeelzaamheid, hulpvaardigheid en daardoor voel ik mij er altijd meteen thuis.

In de jeugdherberg
In Elst delen we de jeugdherberg meestal met meerdere groepen en heel vaak krijgen we ze op bezoek. Het is zelfs voorgekomen, dat we op zaterdagavond een concert gepresenteerd kregen van een zangkoor, wat daar aan het repeteren was. Dat was toen hun "tegenprestatie", want iemand van ons had kleine reparatie op de naaimachine gedaan. Ze zien natuurlijk door de ramen 60 dames die zich met naaimachine + daglichtlamp + snijmat + de nodige tassen/bakken voor alle noodzakelijke spullen + een aantal strijkbouten aan lange tafels hebben geinstalleerd. Het schijnt een behoorlijk unieke aanblik te zijn.

Deze vrijdag kwam een groepje wandelaars bij ons kijken, waarvan een paar dames wel eens wat lapjes aan elkaar had gezet, maar die niet wisten, dat dit soort internetgroepen bestaan.

Geen opmerkingen: