maandag 16 maart 2009

Quiltweekend, deel 2

Je vraagt je misschien af wat 60 vrouwen te doen hebben tijdens zo'n weekend:

Slapen in stapelbedden
• Je kunt pas aankomen vanaf 16:00. Velen zouden graag vroeger willen, maar ja, er zijn grenzen en die is hier gesteld op 16:00. Dan zoek je een bed uit voor de jongeren (waarschijnllijk de lenigen) een bovenbed en de anderen een onderbed, even opmaken en dan begint de pret. Ik sliep al voor de derde keer (of was het de vierde?) met een vriendinnengroepje van drie op dezelfde kamer en we hebben besloten, dat we dit ook maar zo houden. We hebben ongeveer dezelfde slaaptijden en we storen elkaar niet.

Diverse bezigheden
• Nadat ik mijn bedje had gespreid, heb ik een plaatsje gezocht in de zaal o.a. bij Lies en Erica. Ik had deze keer geen naaimachine bij me, want ik had genoeg te doen op de hand aan mijn Lieselsampler en ook had ik mijn aktuele redworkje bij me.

Potluck
• De eerste avond houden we een potluck. Iedereen neemt iets lekkers te eten mee. Ik had deze keer een heerlijk toetje gemaakt: Irish Coffee taart. Het recept kwam van Shirley en het was overheerlijk. Het was maar goed dat ik als eerste een klein bakje voor mezelf had opgeschept, want toen ik na het andere lekkers aan het toetje toewas, was de bak al leeg.
Na afloop van een weekend wordt de receptenfolder meestal met een aantal lekkere gerechten aangevuld.

Kadootjes
• Bij binnenkomst staat er ook een mand klaar waar iedereen zijn pakje dropt met daarin het opgegeven kleine werkstukje wat iedereen maakt. Dat pakje wordt tijdens het ontbijt verdeeld en is altijd aanleiding voor positieve en ook wel negatieve voorpret. Niet alle dames hebben veel ervaring met naaien en ze denken dan, dat hun naaisel niet zal voldoen aan de algemene eisen. Deze angst is echter totaal onnodig: het gaat puur om het gebaar en over het algemeen maakt iedereen er iets leuks van.

Dit jaar moesten we een dubbele pannenlap maken en in mijn pakje zat deze, gemaakt door Jacqueline:
Ik ga hem niet gebruiken als pannenlap, maar als een tasje voor op de bank, naar het lumineuze idee van Yvonne. Ik kan dan de spulletjes in de zakken doen en het staat leuker dan het plastic doosje, dat ik nu gebruik.
Zelf heb ik deze gemaakt:


Blokkenloterij
Er wordt ook altijd een patroon voor een bepaald blok afgesproken. Je kunt zoveel blokken maken als je wilt. Deze worden verzameld en degene die de pot wint krijgt de hele mand. Dat zijn er toch wel tegen de dertig.
Een paar jaar geleden had was ik ook de gelukkige. Ik heb er een leuke quilt van gemaakt, maar die zal ik bij een volgende gelegenheid nog wel eens laten zien.

Geen opmerkingen: