maandag 16 maart 2009

Quiltweekend, deel 3

Bijkletsen
• Na het ontbijt gaat iedereen verder met waar ze al sinds vrijdag meteen na aankomst mee bezig was: heel veel kwebbelen overal, hernieuwde kennismaking met bekenden, leren kennen van nieuwe gezichten. Intussen naaien aan een of ander project. Er zijn ook een (groot) aantal dames, die nu de kans hebben om eens ongestoord lekker lang te kunnen doorwerken. Thuis is er hun gezin of hun werk of wat dan ook, waardoor je afgeleid wordt. Dan is het fijn, dat je niet aan eten, boodschappen, kindjes e.d. hoeft te denken.

Workshop
• Vlak voor de lunch wordt er uitleg gegeven van de workshop, zodat je daaraan kunt beginnen. Ook dit is alleen voor wie wil. Ik heb deze keer niet meegedaan. In het verleden is het ook wel voorgekomen, dat ik me niet had opgegeven en dat ik er spijt van kreeg, omdat ik zulke leuke dingen zag maken, maar ja, dat weet je ook niet altijd van te voren.

Lapjes scoren
• Na de lunch vertrekken de nodige auto's met groepjes dames voor een ritje naar één of soms meerdere quiltwinkels "in de buurt van" Elst. Ik hoorde noemen: 't Hobbyhoekje, Wilma Karels, Marina's Quiltcorner, Bep. Intussen had Gerda van Quiltpalace haar bakken met lapjes neergezet, dus daar konden we ook onze lapjesverzamelwoede bevredigen. Ik kocht een bol wol en twee lapjes zomaar: maar ik was op zoek naar quiltgaren voor mijn mysteryquilt en dus ben ik samen met Lies naar Marina gereden. Lies was er nog nooit geweest en was diep onder de indruk van het aanbod daar. Ik heb er gelukkig ook een gedeelte van mijn verjaardagsgeld kunnen besteden: en dit terwijl ik vrijdag op weg naar Elst al in Huissen was geweest en daar de backing voor mijn mystery had gekocht.

Zorgen dat de stem blijft meewerken
• Eenmaal terug in Elst verder met kletsen en naaien. Mijn keel begon al een beetje op te spelen, maar dat kon me toch niet afhouden van gesprekjes en overal kijken. Je doet tijdens zo'n weekend zoveel ideeen op en er is zoveel moois te zien. Ook is er zoveel bij te praten....

Show-and-Tell
• Na het diner zoekt iedereen een plaatsje voor het podium waar dan de show-and-tell begint. Ah's en oh's en meningen en veel lachen en foto's die worden gemaakt. Ik was blij, dat ik deze keer ook weer eens wat kon laten zien: de sashikokimono. Ik heb helaas zelf geen foto's gemaakt, dus kan ik hier ook niets laten zien.

Het gaat door tot in de kleine uurtjes
• Daarna weer verder met waar je mee bezig bent. Vanaf ong. 22:00 beginnen de eerste uitgeputte dames hun bedje op te zoeken, maar er blijft altijd een groep over die vindt dat je als je weer thuis bent nog voldoende in bed kunt liggen. Zelf ben ik tegen 01:00 naar bed gegaan. In de slaapkamer vond ik de andere drie al in volledige rust. Ik had niet gezien, dat ze waren opgestapt. Gelukkig heb ik ze niet gewekt en heb ik redelijk goed geslapen totdat ik zondag tegen 6:30 wakker werd van klappende deuren en gepraat op de gang. De bedden in de jeugdherberg zijn comfortabeler dan menig duur hotelbed.

Nog een kadootje
• Zondagochtend vonden we bij het ontbijt weer een klein pakje. Van Gerda afkomstig en er zat materiaal en gebruiksaanwijzing voor een paaskip in + een label

Strikkenspel
• In de loop van de ochtend heben we toen het traditionele strikkenspel gespeeld. Dit is eigenlijk een spelletje voor op de kleuterschool, waarbij de dobbelsteen bepaalt hoeveel plaatsen het pakje dat iedereen heeft moeten meenemen naar links of rechts verschuift. We maken er dus een melig spelletje van, er zijn een paar saboteurs die de regels met voeten treden/een beetje aanpassen. Nadat iedereen 1 keer met de dobbelsteen had gegooid, tenslotte waren we met 60, mocht je het pakje openmaken en dit zat erin bij mijEr was ook nog een 10x10tje bij, maar die heb ik aan Sonja gegeven voor haar bedelquilt.

Opbreken
• Na de lunch werken we nog een beetje en dan is het tijd om richting huis te vertrekken. Ingrid, Ariane en Marjolein bedanken voor hun uitstekende organisatie, afscheid nemen tot volgend jaar, alle meegenomen rommel spullen in de auto laden (ik moest nog even terug voor één van mijn jassen die nog aan de kapstok hing) en ik weet zeker dat de dames die dit jaar voor het eerst waren, zich voornemen om in het vervolg ook te komen. Volgend jaar is een lustrum: dan is het de 10e keer, dat dit quiltweekend plaatsvindt. Ze/we zullen er wel iets bijzonders van maken, zeker weten.

3 opmerkingen:

Yvonne aka sommeke zei

Wat een leuk, lang verslag Marie-Thérèse! (ik dacht eerst dat Bloglines je updates weer gemist had)
Even wat rechtzetten : het was niet mijn idee om de pannenlap om te vormen tot tasje voor op de bank. José kwam er op, ik kan gewoon beter gillen! ;-)
En ik wil volgend jaar ook weer!

inge zei

leuk verslag!!!!

Krekeltje zei

dat allemaal in 1 weekend, niet te geloven he. Jij was zo slim om terug te rijden voor je jas, ik kwam er thuis pas achter LOL. De foto's van jouw s&t zal ik even opsturen naar je. Tot volgend jaar maar weerr!