zaterdag 13 februari 2010

Uitleg Kindle

Denk niet, dat je nu in het donker onder de dekens stiekem toch kunt lezen, want dat is niet zo. Het scherm is niet verlicht, het is een andere technologie. Je leest dit echt alsof het een boek is, dus met een lampje erbij als het donker is. Het is alleen heel licht in gewicht, stinkt niet, is niet stoffig, en er kunnen een heleboel boeken tegelijk op gezet worden. Handig voor op vakantie: wij hebben altijd een halve koffer voor de boeken nodig.

Is zo'n Kindle een aanrader als je graag weinig tekst op een bladzijde hebt? Ik heb even wat plaatjes gemaakt, dan kun je zelf zien:

Ik lees op het ogenblik The Lost Symbol van Dan Brown. Ik heb mijn Kindle ingesteld op een gemiddelde lettergrootte. De letters kunnen ook kleiner, maar waarom zou ik dat doen. Dit leest voor mij lekker zo.
Maar even op een knopje drukken:
en je kunt de letters groter maken:
en dit is de grootste mogelijkheid:
Je kunt de tekst ook nog een kwart slag draaien:
Er is ook nog een instelmogelijkheid voor de regels minder breed.

Je kunt ook complete PDF's die je op je computer hebt staan op de Kindle laden. Heel handig, want dan hoef je die niet uit te printen. Dit bijvoorbeeld is een bladzij uit de gebruiksaanwijzing van mijn nieuwe digi. Helaas kun je die niet vergroten of verkleinen, maar misschien komt er nog eens een update voor deze Kindle waarmee dat dan wel gaat.
Er zit standaard een engelse dictionary op en andere talen kun je kopen.

Deze Kindle koop je bij Amazon.com. Wij wonen in Duitsland en ik heb bij Amazon gevraagd of je alleen engelse boeken voor de Kindle kunt kopen of ook in andere talen en ik kreeg als antwoord, dat ze bezig zijn ook duits, frans en spaanse boeken aan te bieden.
Ze hebben ook al een paar boeken in het nederlands, maar zo te zien nog maar heel weinig, dus dat is dan even afwachten tot het aanbod meer wordt, maar dat gaat zeker ook komen.

Ikzelf was heel sceptisch over deze manier van een boek lezen. Mijn DH liep al zeker 1 1/2 jaar erop te azen en toen in de herfst van vorig jaar er weer een vernieuwde versie op de markt was, die in Duitsland funktioneert, heeft hij zo'n apparaat als kerstkadoo van mij gekregen. Toen hij zijn boek uit had, moest ik natuurlijk op zijn apparaat lezen en dat is dan onhandig. Vandaar, dat ik er nu ook een heb gekregen.

In de praktijk werkt het zo:
Je hebt een rekening bij Amazon en via die rekening koop je je boeken. Je mag via die ene account met ongeveer zes verschillende Kindles de gekochte boeken onbeperkt lezen. Wij denken, dat dat voor ons voldoende is. Mijn DH heeft een abonnement op verschillende kranten en die kan hij overal ter wereld lezen, meestal nog voordat de krant in de winkel ligt, want de copy hoeft natuurlijk niet gedrukt te worden.

Denk eens in hoeveel papier er op deze manier bespaard kan worden. Natuurlijk krijgen ook de drukkerijen minder te doen, maar ik vind voor mezelf het idee, van die enorme hoeveelheid pockets in mijn boekenkast die daar maar afgestoft en gesorteerd moeten worden ook langzamerhand lastig. Toen mijn vader en zijn vrouw waren overleden wisten we niet waar we met die oude rommel naartoe moesten. De meeste boeken beginnen na 25 jaar te vergaan. Kijk maar eens in je boekenkast :o)

Geen opmerkingen: