woensdag 21 april 2010

Nieuwe keuken 6

Vanmiddag om kwart over twee was alles klaar. De timmerman had vandaag een hulp meegenomen en dat was ook hard nodig. Zoveel kleine werkjes die moesten worden gedaan voordat de keuken kon worden opgeleverd. Ook de electricien kwam nog om de stopkontakten in het graniet te monteren en om de inductiekookplaat aan te sluiten. Als allerlaatste werd de enorme afzuigkap opgehangen. Mij gaat het vooral om een goede afzuigfunctie, maar dit apparaat (merk Oranier) is daarbij ook nog een designstatementDeze apparaten zie je op de foto's:
Afwasmachine (Miele)
Inductiekookplaat
Gaspit voor de wok
Oven
Warmhoudvak
Stoomoven
Magnetron/ovencombinatie
Alle kookapparaten van Siemens. In mijn oude keuken hadden we ze van Neff, maar de Neff apparaten worden ook bij Siemens gemaakt en wij vonden het design van de Siemens mooier.
Die gaspit kunnen we nog niet gebruiken. Wij hebben in de keuken geen aardgasaansluiting en dus hebben we een leiding naar de bijkeuken laten leggen. Daar staat nu een fles propaangas. Maar voor propaangas moet er in de brander iets worden veranderd en dat moet een serviceman van Siemens doen.
Geen koffiecenter. Ik heb liever Nespresso. Trouwens, voor 's morgens zet ik gewoon lekker een bepaalde hoeveelheid koffie in het koffiezetapparaat. Daar kan ik dan gewoon uit tappen, inplaats dat ik voor ieder kopje naar het apparaat moet lopen. Ik ben van nature lui.
Ik heb een grote koelkast in de bijkeuken staan, naast de vrieskast. Dat is om de hoek van de keuken. En dus heb ik nu geen koelkast in de keuken nodig.
Nu alles er zo staat ben ik erg tevreden over het geheel. Het ziet eruit als in een sjieke showroom. De kasten zijn van Häcker, gelakt, het aanrechtblad graniet. De gootsteen gewoon van roestvrij staal van Blanco. Mijn oude gootsteen was wit keramiek en was erg moeilijk schoon te houden. Door de bleekwater heb ik in de loop van de jaren het oppervlak beschadigd. Dus nu gewoon weer roestvrij staal. Makkelijk in het onderhoud.
Ook de massief houten vakverdeling in de laden vind ik mooi:
Bij de inductiekookplaat werden twee pannen (iittala) bijgeleverd: Meer pannen heb ik nog niet, want onze oude pannen kunnen niet met inductie. Dat vond ik wel jammer, want die vond ik nog steeds mooi en ze kookten prettig. Maar het voordeel van inductie is, dat er geen hitte is als er niks op het vuur staat. Deze keuken moet weer een hele tijd mee en dan zijn we niet meer de jongsten en misschien worden we dan wel een beetje vergeetachtig en vergeten de knop om te draaien, zodat er dan wat staat te verbranden. Ik zie het in mijn omgeving regelmatig gebeuren, dus.... Maar we hebben wel al andere pannen uitgezocht, dus het is een kwestie van naar de winkel gaan.
Ik heb alleen maar de vloer kunnen dweilen vandaag, want ik mocht niet aan de kastjes, omdat de siliconenkit moet uitharden. Morgen kan ik soppen en inruimen.
Groetjes van Marie-Thérèse

5 opmerkingen:

Buntevielfalt zei

Deine Küche ist ja toll geworden.Du mußt acht geben,denn Induktion geht sehr schnell. Brandgefahr!!!Kenne ich auch!!!

Auch deine Pflanzen gedeihen gut.
Gruß BARBARA

swissquilter zei

Wow, da könnte man Dich doch glatt um Deine Küche beneiden. Schön. Wünsche Dir viel Spass beim kochen.
Fröhliches Sticheln
Edith

Yvonne aka sommeke zei

Haaa, er kan weer lekker gekookt en gebakken worden! En dan nog wel in zo'n mooie nieuwe keuken! Woooooow!

Shirley zei

Nou het ziet er superstrak en mooi uit, gave afzuigkap ook, helemaal top! Komt er iets van kunst (of quilts) aan de lege muur te hangen? Je kan -als je die nog hebt- gietijzeren pannen op de inductie gebruiken; ik kook al 11 jaar op inductie en wil echt niet anders meer, hoewel ik mijn wokbrander ook niet meer kwijt wil. Ideaal.

Quilt it & Dotty www.quilt-it.nl zei

jeetje, profi keuken! Daar moeten we eens een keer iets van komen proeven!