woensdag 5 januari 2011

Millennium Trilogie van Stieg Larsson

Ik ben nog bezig in het derde deel van deze serie. Aangezien ik mijn boeken lees voor het slapen gaan, is mijn tempo laag, dus loop ik een beetje achter. Het is al een tijdje geleden, dat iedereen het over deze boeken had.
Wij hebben onlangs een iTV gekocht en kijken nu dus de films via iTunes. Gisterenavond keken we de film van het eerste boek: The girl with the dragon tattoo (Verblendung).

Omdat wij in Duitsland wonen, kunnen wij in iTunes alleen maar via iTunes-Duitsland kopen :o( Gelukkig kunnen we bij films tot nog toe zelf de taal instellen. Deze Millennium-serie is echter voor ons in het Duits, terwijl ik de boeken op mijn Kindle in het engels lees. Omdat in dit geval de boeken en films oorspronkelijk in het zweeds geschreven zijn, maakt het me allemaal niet uit.

Eigenlijk heb ik jaren geleden met mezelf afgesproken, dat ik niet meer dit soort boeken wil lezen. Ik slaap er slecht van, vooral als schrijvers als Stieg Larsson zo beeldend vertellen. Ik kan (helaas) deze boeken niet wegleggen. Ik denk, omdat de aangeproken problematiek welliswaar ver van mijn eigen bed, maar toch heel goed voorstelbaar is (disturbing).

De eerste film is toegelaten voor 16 jaar, een hogere leeftijd is er niet, helaas. De boeken kunnen natuurlijk door iedereen gelezen worden. Bij de commentaren ergens op de website van de boeken lees ik, dat een 12 jarig kind deze boeken leest. Een verontrustende gedachte voor mij.
Groetjes van Marie-Thérèse

2 opmerkingen:

Shirley zei

LOL, ik mag ook niet m,eer zulke boeken lezen van mijn tandarts, ik ga er van knarsetanden. Hier in NL laten ze elke avond (op ned 3 meen ik) de afleveringen zien, vanavond het laatste stuk van deel 1.

Bietje zei

In nld. is de complete serie deze week op de TV. In 6 delen laten ze het zien. Om 22.00 uur op nld-3. Misschien kun je dat ook in Dld. ontvangen. Zweeds gesproken, nederlands ondertiteld.
Ze zijn superspannend, maar wel heel erg goed.