dinsdag 29 maart 2011

Afvallen 2

Hoeveel kilo wil ik er eigenlijk af?

Ik heb eens (voor de zoveelste keer in mijn leven) hier het een en ander uitgerekend:
Ik ben 161 cm lang en een vrouw. Dan moet mijn ideale gewicht liggen tussen 48,5 en 61,7 kg.
Mijn gewicht is echter tegen de 80 kg.

Vervolgens heb ik hier de voor mijn leeftijd optimale BMI berekend:
Die zou voor mij tussen 23 en 28 moeten liggen.
Echter, mijn BMI vandaag is 30,9

Voor een BMI van 28 moet ik 73 kg wegen.
Als ik 60 kg zou wegen had ik de voor mijn leeftijd optimale BMI van 23.

Kijk, die 60 kg of anders 61,7 kg kan ik rustig uit mijn hoofd zetten. Dat woog ik voordat ik in verwachting was van mijn eerste kind.
Maar een streefgewicht van 65 kg zou betekenen 15 kg afvallen 
Volgens Tim Ferriss moet je je doelen hoog stellen, dus ga ik voor 15 kg.

Mijn DH, de wetenschapper bij ons, zegt dat ik drie keer op de weegschaal moet gaan staan en dan het gemiddelde moet noteren.
Vanmorgen woog ik gemiddeld 79,5 kg, daarvan was 33,17 kg vet.
Gisterochtend was ik zwaarder als de eerste dag, maar dat zal voor mijn lichaam de schrik zijn geweest voor al die bonen die ik zondag had verorberd.

Wie engels kan verstaan kan hier luisteren naar een podcast met Tim Ferriss. Toevallig vragen ze hem over training en krijg ik gelukkig bevestigd, dat je beter kunt beginnen met je voeding om te stellen en als je dan op je eerste plateau komt, dan voeg je training toe.

Wordt vervolgd
Groetjes van Marie-Thérèse

3 opmerkingen:

Shirley zei

Wetenschappelijk gezien moet het lukken, maar auw, gelijk met een aan sm grenzende fanatisme het latje heel hoog gelegd, maar het gaat je wel lukken! Zeker als je het samen met je ventje doet, en dan lig je deze zomer al minstens 2 maten kleiner aan het zwembad, mmmmm.

Jantine zei

Volgens mijn huisarts was voor iemand van mijn leeftijd een BMI van 27 al heel acceptabel en ik ben nog jonger dan jij! Ook ik ben met deze worsteling al tijden bezig, valt me niet mee... In de lente gaat het er wel heel langzaam af maar de herfst... met weinig energie... dan schiet het er zo weer aan.
Succes! Het gaat jou vast lukken!

maya zei

oeps...ik heb mijn BMI ook eens bekeken.... zou tussen de 23 en 27 moeten liggen ....is 28 ...ach dat valt nog mee, toch? misschien toch dat glaasje wijn 's avonds maar laten staan ;-)