maandag 26 augustus 2013

Festival Oude Muziek 2013 - barokdans leren: de menuet

We hadden ons opgegeven voor de Workshop barokdans. Vandaag stond de menuet op het programma. Welke schoenen zal ik nou aantrekken? Op advies van DD die ballet danst nam ik deze:
We enroled in the workshop baroque dance. Today we started with the minuet. Difficult decision what shoes to wear and DD who is a balletdancer adviced on shoes with about 1" heel.
Je ziet mijn kousenvoeten ernaast, want ik mocht ze niet aanhouden vanwege de balletvloer. Ik had ermee op straat gelopen. Voor morgen moet ik de zolen schoonmaken en ze dan deze week alleen maar voor de dans gebruiken.
You can see my stockings, because I had to remove the shoes to protect the balletfloor for streetdirt. I have to clean them and from tomorow they are ok to wear for baroque dance.
Wat een leuke morgen hebben we gehad! Dit is het ensemble die life het dansorkestje waren: v.l.n.r. Iason Marmaras (klavecimbel), Florencia Bardavid Hoecker (viola da gamba, een Betrand-kopie), Robert de Bree ( barokhobo en blokfluit) en James Hewitt ( viool). 
We had such a lovely morning. We had life music from this ensemble.
Dit is Rachel Farr. In de spiegel zie je mij 4e van links met fototoestel. Daar waar de spiegel is, zat Lodewijk XIV, of in ieder geval de hoogste in rang.
This is Rachel Farr. You can see me in the mirror 4th from the left taking the picture. The mirror was where Louis XIV or the highest person would sit.
Er was ook een camerateam. Vergeten te vragen of ze van de tv waren.
The camerateam and Rachel
Aan die mevrouw met die groene broek heb ik gevraagd of ik haar op mijn blog kan zetten en ze had geen bezwaar. Het waren overwegend dames zoals ik en ook gelukkig een aantal heren. Ook DH deed mee en het was allemaal niet zo eenvoudig. Alles wordt voornamelijk op de bal van de voet gedanst en veel op één been en dan even stil houden. Ik had erg veel moeite met de balans. De pasjes vond ik niet zo moeilijk. 

I asked the lady in green trousers if I could use this picture for my blog and she was fine with it. The group constisted of mainly women like me and fortunately also a few men. My DH dances too and we think it is not an easy task, because you have to walk on the ball of your feet and also on one leg a lot. I have difficulties in keeping my balance, but the steps are not very hard.

We hebben geleerd, this is what we have learned today:
1e, 2e, 3e, 4e positie
De opmaat en de daarbij behorende plié
Demi coupé
Pas de bourree
Pas de Menuet
Ik merk, dat ik al dingetjes vergeten ben!
De dans menuet, daarvan twee figuren.

Het Scroll Ensemble speelde deze muziek:


Morgen leren we de Bourree

Groetjes van Marie-Thérèse




Geen opmerkingen: