dinsdag 27 augustus 2013

Festival Oude Muziek 2013 - Emma Kirkby en Jakob Lindberg

En om middernacht het laatste concert van de dag.
Emma Kirkby zong een programma "In darkness let me dwell" en werd op de luit begeleid door Jakob Lindberg, die natuurlijk ook een paar solo's speelde. 
Hij had een ingenieus tafeltje bij zich, dat eruit zag alsof het inklapbaar is en toch stabiel. Meteen ook heel stijlvol daar op het podium. Na het concert zag ik hoe hij het ging inklappen en opruimen en toen heb ik gevraagd of het zijn eigen ontwerp was en inderdaad!
At midnight we had our last performance of the day.
The program Emma Kirkby sang is called "In darkness let me dwell". She was accompanied on the lute by Jakob Lindberg, who played some solos as well.
His music stand looks quite ingenious to me, as if you can fold it together. I asked him about this after the concert and he told me it is his own design.

Beiden zijn vakmensen, maar van de manier van zingen moet je houden. Ik houd zelf steeds minder van traditioneel belcanto, zonder dat te willen bekritiseren. Ik ben erg onder indruk van de manier waarop Emma deze donkere muziek interpreteerde. Ik had moeite om wakker te blijven na een drukke dag met veel nieuwe indrukken. Hopelijk hebben ze me niet zien knikkebollen daar op de eerste rij. Het had niets met het programma te maken. Erg, erg treurig allemaal en bij het Flow my Tears begonnen mijn ogen ercht te tranen. Prachtig!
They are very skilled musicians, but one has to like the way of singing. I am very font of singing without vibrato like classical belcanto does. And I was impressed by the way Emma interpreted this melancholic music. It was hard for me to stay awake after the very busy day with lots of new impressions. I hope not that the musicians interpreted my possible nodding as boredom, because the total sadness and melancholy was making me certainly wanting to cry at the Flow my Tears song and even more at the weepe you no more, sad fountains. Stunning!
Sorry van het onduidelijke beeld. Ik gebruik nooit een flits in zulke situaties, dus ze zal wel net haar hoofd hebben bewogen toen ik afknipte.
I must appologise for the unclear face of Emma Kirkby. I do not use my flashlight in these circumstances.

Groetjes van Marie-Thérèse


Geen opmerkingen: