zaterdag 24 augustus 2013

Festival Oude Muziek 2013 in Utrecht - 01

Mijn DH is (vervroegd) met pensioen en dus kunnen we een week lang naar een festival gaan en veel mooie concerten bezoeken.

Het Festival Oude Muziek in Utrecht is al sinds jaar en dag toonaangevend op dit gebied.
Om enigszins goede plaatsen te krijgen moet je zo gauw het nieuwe programma bekend is kaartjes kopen en de beste plaatsen zijn heel snel weg. Als je "vriend" bent (= een bedrag per jaar betalen) krijg je eerder de mogelijkheid om je kaartjes te kopen. Vorig jaar waren we de goedkoopste vriend en ik heb bij de meeste concerten bijna niets kunnen zien en/of horen. De concerten vinden plaats in kerken of soortgelijke gebouwen. Hoewel leuk vanwege de sfeer, erger ik me als ik tijdens zo'n concert niet goed genoeg zit.

Na vorig jaar hebben we besloten om een duurdere vriend te worden. Dat is niet zo erg, want we ondersteunen daarmee ook het festival en dat is broodnodig in tijden, dat allerlei subsidies wegvallen.
We zullen zien of we nu betere plaatsen hebben.

Gisteravond was het openingsconcert.
We hadden voor dit concert kaartjes besteld (geen plaaatskeuze) en een voucher gekregen die we voor het begin van het concert op het Domplein moesten komen inwisselen. We kregen een enveloppe met daarin het toegangsbewijs voor het concert in de Domkerk + kaartjes met routebeschrijving voor een huisconcert in de omgeving van de Domkerk. Een enorme organisatie allemaal en het verliep wat ons betreft allemaal probleemloos.

Er werd uitgevoerd de enige mis die Georg Muffat (1653-1704) geschreven heeft. Er werd gespeeld door een Oostenrijks ensemble Ars Antiqua Austria (had ik nog nooit van gehoord), gedirigeerd door Gunar Letzbor. De solisten waren jongetjes van de St. Florianer Sängerknaben (dat ze die matrozenpakjes nou niet eens moderniseren) en een aantal volwassen zangers, die ik allemaal niet kende. Ik vond het prachtige muziek en ook prachtig gespeeld en gezongen. Alleen vond ik de stemmen van de jongetjes echt ondergaan in het geweld van de enorme ruimte, die de Domkerk nou eenmaal is. Voor ons begon het concert om 20:00. Dat was voor het hele ensemble de eerste uitvoering van de avond. Na ons hebben ze het nog eens gedaan voor de volgende groep publiek van de avond. Hier kun je de opname horen die radio 4 heeft gemaakt van de tweede sessie. We hebben er vandaag even naar geluisterd en volgens ons was de tweede uitvoering minder dan die van ons. Ik vond het voor die jongetjes al erg veel op zo'n avond.





Toen het afgelopen was moesten we snel een eindje langs de Oude Gracht, waar we met een drankje werden opgewacht voor het volgende deel van de avond:
Hanneke Wierenga (viool) en Pieter-Jan Belder (op zijn gloednieuwe franse klavecimbel, een kopie naar Blanchet door Titus Crijnen, beschilderd met gekleurd chinoiserie) speelde franse barokmuziek.

We hadden een leuke avond in Utrecht.

Groetjes van Marie-Thérèse

Geen opmerkingen: