maandag 20 januari 2014

Schlaflabor


Ik zit op mijn kamer in het ziekenhuis: voor 2 nachtjes. 
Die kabels worden vanavond op de nodige plekken op mijn lichaam vastgezet en een camera tegenover mijn bed zal mij tijdens de slaap bekijken.
En dan zullen we zien of na twee nachten bekend is waarom ik zo ontzettend slecht slapen kan en daardoor 's morgens al sinds vele jaren (bijna10!) niet meer uitgerust de dag kan beginnen.
Das ist mein Bett für zwei Nächte: ich bin im Schlaflabor im Krankenhaus.
Das ganze Kabelsalat da wird heute Abend an unterschiedliche Stellen an meinem Körper befestigd und auch eine Kamera gegenüber von meinem Bett wird mich während meiner Schlaf überwachen.
Hoffentlich mit einem Ergebnis über eine Ursache für meine schon seit viele Jahre schlechte Schlafqualität wodurch ich mich tagsüber total erschöpft fühle.
I am in hospital for two nights.
Tonight they will glue all those cables onto my body and they will monitor me through a camera during my sleep.
I hope they will find the cause of my very bad sleep quality that is totally wearing me out since many years now.

Langzamerhand heb ik het gevoel, dat ik dom wordt. Want ik kan me slecht concentreren, geen creativiteit meer en dus komt er weinig uit mijn handen. Dat is erg frustrerend.
Ich werde langsam dumm, meine Konzentration ist im Keller, ich bin inzwischen gar nicht mehr kreativ und das merkt man an meine unproduktivität bei z.B. Meine Patchworkarbeiten.
My brain is getting slow, I have difficulties keeping myself onto whatever I am doing and so I find myself not creative anymore, which is very frustrating.

In 2004 heb ik mijn schildklier laten bekijken en uit dat onderzoek bleek inderdaad, dat de funktie gestoord is: te langzaam. Gelukkig is daarbij niets verder ernstigs gevonden. Sinds die tijd slik ik wel dagelijks mijn pilletje om de schildklier aan het werk te houden.
Es ist eine Schildrüssenunterfunktion bei mir festgestellt worden und dafür nehme ich seit 2004 täglich eine Tablette.
Since 2004 I know I have Thyroidhipotism, so I take my medication daily.

Voldende stap was in overleg met de vrouwenarts een oestrogeen te nemen om de overgangsperikelen een beetje te dempen. Dat hielp een klein beetje, maar intussen is er geen reden meer om die hormonen te nemen.
Die Frauenärztin hat mir eine Zeit lang Östrogene verschrieben, aber dafür gibt es langsam keine Grund mehr, weil die Menopausenprobleme langsam vorbei sind.
My gyneacoligist gave me estrogeens for some time, because she thought I suffered from menopause issues that can disrupt sleep too. It helpt a bit, but menopause is so almost over now, so I stopt taking these pills.

Toen heb ik een tijdje melatonine genomen. Ook daarvan had ik het idee, dat ik iets minder vaak wakker lag in de nacht. 
Melatonine bringt etwas, aber ich möchte nicht für längere Zeit so was nehmen, wenn ich eigentlich nicht der Grund meiner Schlafprobleme weis.
Melatonine helps a bit, but i do not feel comfortable with taking thes kind of pills without really knowing if hormone imballance is the cause of my sleeping issues.

Vorig jaar ben ik begonnen met het dragen van een sensor om de pols: Larkhttp://lark.com/. Dat was een geniale inval van DH.  Je kunt bij hun betalen en dan krijg je adviezen hoe je je slaap kunt verbeteren. Helaas registreert zo'n apparaatje alleen maar en slapen doet het niet voor je. Alle aanwijzingen voerden niet tot betere slaapkwaliteit bij mij.
Letztes Jahr hat mir DH eine Lark geschenkt. Das Gerät ist genial und gegen eine kleine Bezahlung bekommst du da auch Anregungen wie du deine Schlaf verbessern kann. Leider schläft das Gerät nicht für dich und so wurde ich immer noch nicht ausgeruht.
I have used a Lark. It is great and their advises are good, but they do not sleep for you and so i was still tired.

Een half jaar geleden hebben we een UP https://jawbone.com/up/international gekocht. Ook een leuk dingetje en het is fijn en interessant om van alles van jezelf in tabelletjes te zien, maar ik ben nog steeds doodmoe.
Vor ein halbes Jahr haben DH und ich uns einen UP zugelegt. Es ist sehr interessant deine ganzes Verhalten in Tabellen zu sehen, aber ich bin leider immer noch müde.
Six months ago DH and I got an UP. It also funktion very good and it is very interesting to chart all kind of things, but I feel still very tired all day.

En toen vroeg tijdens mijn jaarlijkse schildkliercontrole mijn huisarts of het wel goed met me was, want ik zag er zo vermoeid uit. Ze nam gelukkig mijn klachten serieus en schreef een uitgebreid slaaponderzoek voor:
Als eerste was ik bij de keel-, neus- en oorarts om te zien of er misschien in dat gebied is storends is. Maar alles was in orde.
Toen kreeg ik voor een nacht een apparaat mee dat van alles kon meten terwijl ik thuis in mijn eigen bed sliep. Die meting wees uit, dat ik in ieder geval niet stop met ademen tijdens de slaap, dus dat is in ieder geval een geruststelling.
Im November war ich dann für mein jährliches Update wegen der Schilddrüse bei der Hausärztin. Sie fand mich sehr müde aussehen und hat zum Glück meine Beschwerden ernst genommen und verordnete eine ausführliche Schlafuntersuchung:
Die erste Untersuchung beim HNO-Arzt fand nichts, dass mir den Schlaf nehmen könnte.
Ich bekam für eine Nacht ein Gerät mit nach Hause, das messen sollte ob ich Aussetzer habe während dem Schlaf. Da war alles unauffällig.
At my yearly thyroid-checkup my doctor noticed I looked tired and I was glad she took my stories seriously, so she prescribed to monitor my sleep.


Nu begin ik dus aan het volgende onderzoek en dat is in het slaaplaboratorium. Heet dat eigenlijk zo in het Nederlands?
Heute morgen dann die dritte Fase: Schlaflabor im Krankenhaus.
So today I started the next fase: sleep clinic.

Groetjes van Marie-Thérèse

5 opmerkingen:

Shirley zei

Och jee, dat is toch wel lichtelijk rampzalig, al zo lang zo slecht slapen, ik mis in alle pogingen het matrasonderzoek, maar over dom worden dit: als je drietalig kan bloggen, dan zit het met intelligentie wel snor, lijkt mij. Duim voor je dat ze de komende nachten achter jouw slaapstoornis gaan komen, en dat de oplossing een simpele is.

Ingrid van Tuyl zei

Hopelijk komen jullie erachter waarom je al zo lang niet uitgerust en uitgeslapen uit je bed kunt komen.. ik duim voor je..
2 nachten van huis...sterkte !!

Monika zei

Alles Gute für Dich Marie-Therese und toi, toi, toi.
Liebe Grüße Monika

jacq zei

Ik hoop dat ze kunnen vinden waarom je zo slecht slaapt. En dat ze er iets aan kunnen doen

Jantine zei

Spannend! Ik hoop dat ze wat kunnen vinden!